Laen.ee blogi Uudised, kampaaniad ja parimad pakkumised!
Kütuse hind tõuseb
Blogi

Kütuse hind tõuseb

Uue aasta saabumisega kaasnevad olulised maksupoliitilised muudatused, mis mõjutavad otseselt kütusehindu Eestis. Käibemaksumäära tõus 22 protsendini ja maikuine diislikütuse aktsiisitõus avaldavad märkimisväärset mõju nii eraisikutele kui ka ettevõtetele. Käibemaksumäära tõusuga kaasnev kütusehinna tõus tähendab, et autoomanikud peavad olema valmis kulutama kütuseliitri eest 2,5 kuni 5 senti rohkem kui praegu.

See hinnatõus ei pruugi esmapilgul tunduda suur, kuid aja jooksul kogunevad need sendid märkimisväärseks summaks, eriti inimeste ja ettevõtete jaoks, kes sõltuvad suurel määral transpordist. Diislikütuse aktsiisitõus maikuus suurendab veelgi kütusekulu, eriti ettevõtetele, kelle tegevus sõltub suurel määral diislikütuse kasutamisest.

Kütusehinna tulevik on lahtine

Autoomanikud ja ettevõtted peaksid arvestama võimalusega, et tulevikus võivad kütusehinnad veelgi tõusta, olenevalt globaalsetest naftaturgudest ja poliitilistest otsustest. Seega on oluline jälgida pidevalt nii kohalikke kui ka rahvusvahelisi majandusuudiseid, et olla kursis potentsiaalsete hinnamuutustega ja teha vastavaid strateegilisi otsuseid.

Alexela energiamüügi valdkonnajuht Tarmo Kärsna on öelnud, et käibemaksu tõusu mõju kütusehindadele on märkimisväärne. Kui tuleva aasta alguses jääksid kütusehinnad praegusele tasemele, tõuseks näiteks bensiin 95 liitri hind 1,819 eurolt 1,849 eurole, bensiin 98 puhul 1,869 eurolt 1,9 eurole ja diislikütusel 1,719 eurolt 1,748 eurole. Siiski ei pruugi need hinnad jaanuaris reaalsuses kehtida, kuna kütuse hinnad sõltuvad mitmest tegurist, sealhulgas nafta ja valmiskütuste maailmaturu hinnast. Talvine kütus on tavaliselt kallim, mis võib samuti hinnatõusu mõjutada.

Uus käibemaksumäär rakendus mootorikütustele alates 1. jaanuarist, mil riik hakkas koguma suuremat maksutulu. 

Diislikütuse aktsiis tõuseb 2024. aasta mais

Diislikütuse aktsiisi, mida valitsus alandas 2020. aastal koroonakriisi leevendamiseks ja mille kehtivust on mitu korda pikendatud, hakatakse tõstma 2024. aasta maist. Aktsiis tõuseb järk-järgult aastatel 2024–2027, jõudes lõpuks kriisieelsele tasemele, milleks oli 493 eurot 1000 liitri kohta. Ekspertide hinnangul on tegemist lauge hinnatõusuga. Pärast maikuist tõusu oleks diislikütuse hind ligikaudu 1,785 eurot liitrilt, arvestades suurenenud aktsiisimäära ja käibemaksu.

Toornafta hind maailmaturul on määrav

Kütuse lõpphinnad sõltuvad suuresti toornafta hinnast maailmaturul. Alates mai lõpust on toornafta hind tõusnud 35 protsenti, samal ajal kui diislikütuse maailmaturuhind on tõusnud 55 protsenti. Selle põhjuseks on nii toornafta tootmispiirangud kui ka diislikütuse puudujääk Euroopa turul. OPEC-i liikmed ei soovi praegu ennustada toornafta hinda, kuid trendid viitavad Saudi Araabia poolt kevadel väljakuulutatud sihile, mis on 100 USA dollarit barreli kohta.

Kütuse hind on püsinud alates kevadest kuni juuli lõpuni stabiilne, kuid on seejärel järjepidevalt tõusnud, mida mõjutab peamiselt toornafta hinnatõus maailmaturul. Diislikütuse hinnatõusu mõjutab lisaks ka kütteperioodi algus.

Käesolevad muudatused tõstavad esile vajaduse kütusekulude hoolikamaks planeerimiseks ja võib-olla ka alternatiivsete transpordiviiside kaalumiseks, eriti neile, kes soovivad oma transpordikulusid optimeerida. Kuigi kütusehindade tõus on paratamatu osa majanduslikust tsüklist, on oluline, et tarbijad ja ettevõtted oleksid nende muutustega kursis ning kohandaksid oma eelarveid vastavalt.

 

Vestlus - konsultant
Tere!
Kuidas saame Teid aidata?